KULTURALNIE

ATMA 40

 
 
 
 
 
Maciej Serweta
 
ATMA 40
 
 
Dwudziestolecie międzywojenne. W Zakopanem rozwija się wiele dyscyplin sportowych. W architekturze króluje styl zakopiański drugi. Do Zakopanego zjeżdża się elita artystyczna i intelektualna II Rzeczypospolitej. Swoje miejsce znajduje tu również Karol Szymanowski.
 
 W latach 1924 - 1926 Szymanowski komponuje cykl 20 mazurków op. 50 będących swoistym skojarzeniem rytmów mazurkowych - jakże typowych dla muzyki ludowej Mazowsza i Kujaw z muzycznym folklorem Podhala. Ideą nadrzędną Szymanowskiego było ożywienie polskiej kultury muzycznej - jak sam uważał, zamarłej od czasów Fryderyka Chopina. Temu ożywieniu miała według niego służyć podhalańska rytmika i melodyka.

Mazurki podzielone na pięć zeszytów Szymanowski dedykował poszczególnym osobom. Wśród nich znaleźli się: Arturowi Rubinsteinowi, bratu Feliksowi Szymanowskiemu, Zbigniewowi Drzewieckiemu, Janowi Smeterlinowi, Annie i Jarosławowi Iwaszkiewiczom, Henrykowi Toeplitzowi i prof. Adolfowi Chybińskiemu.

Z racji Jubileuszu 40 lecia urodzin Atmy ukazała się pierwsza płyta nagrana w jej wnętrzach, w październiku 2016 r. Znalazło się na niej właśnie 20 mazurków op. 50. w wykonaniu prof. dr hab. Marioli Cieniawy, która prowadzi klasę fotrepianu w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. Andrzeja Jasińskiego w Podyplomowym Studium Pianistyki Akademii Muzycznej w Warszawie, a następnie u prof. Karl-Heinza Kammerlinga w Klasie Solistycznej Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze. Laureatka wielu nagród. koncertowała w Austrii, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Norwegii, Finlandii, Szwecji, ZSRR, Korei Płn., USA, Czechach, Japonii, Węgrzech, Włoszech oraz Egipcie. Jako solistka i kameralistka dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Polskich Nagrań. W swoim dorobku fonograficznym posiada również nagrania kilku płyt.W roku 1994 Mariola Cieniawa zainicjowała Mistrzowskie Kursy Pianistyczne Kevina Kennera w Krynicy (1994-2001), których była dyrektorem artystycznym i wykładowcą. Wielokrotnie zasiadała jako juror ogólnopolskich konkursów pianistycznych i kameralnych oraz juror II i III Egipskiego Konkursu im. F.Chopina w Kairze (Egipt, 2012,2013). Od 2002 jest Dyrektorem Artystycznym Letniego Festiwalu Muzycznego w Krynicy.

Po wysłuchaniu mazurków nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że znajduję się w w latach '20 i '30 ubiegłego wieku. Mam nawet pewną teorię, która mówi, że gdyby w owych latach istniały przenośne urządzenia do słuchania muzyki - na pewno wielu użytkowników posiadałoby na nich mazurki Szymanowskiego. Wpadający w ucho rytm i harmonia sprawia wiele przyjemności, oraz doznań muzycznych. Znajdziemy tu frazy lirycznych westchnień i momenty gwałtownych zrywów. Witalność, dramatyzm, szczyptę humoru oraz zadumę. Przy tym należy zaznaczyć, że muzyka K. Szymanowskiego do najłatwiejszych w odbiorze nie należy. A jednak dzięki mistrzowskiemu skojarzeniu rytmów, jakże odległych od siebie regionów - mazurki op. 50 jak najbardziej dają się lubić. Nawet przez tych, którzy nie przepadają za twórczością Szymanowskiego.

(msx)