AKTUALNOŚCI

Dwa koncerty w Galerii Orskiego

 
 
 
 
 
1 sierpnia 2017
 
Dwa koncerty w Galerii Orskiego
 
fot. Organizatorzy
 
Galeria Ryszarda Orskiego to interesujące miejsce – zarówno ze względu na piękne położenie obiektu ze wspaniałym widokiem na Tatry, jak i na autorską ekspozycję prac artysty. Kompozycje w drewnie stwarzają niepowtarzalny klimat i wzbudzają podziw zwiedzających.
 
 Od kilku lat w Sali wystawowej Galerii, dzięki uprzejmości gospodarza, Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego organizuje koncerty w ramach festiwalu Dni Muzyki Karola Szymanowskiego. W tym roku w Galerii mieliśmy okazję wysłuchać serii pięciu koncertów: czterech recitali fortepianowych i koncertu kameralnego w wykonaniu austriackiego Duo Viennese (1. 08.)

Duo, założone w Wiedniu w 2006 roku przez austriacką skrzypaczkę Monikę Hager oraz polskiego skrzypka Pawła Zalejskiego, ma na swoim koncie pierwsze nagrody międzynarodowych konkursów muzyki kameralnej, które potwierdzają mistrzowski poziom zespołu. W 2016 roku Duo wraz z pianistą Jakubem Tchorzewskim podjęło się pierwszego w historii fonografii nagrania dzieł Romana Palestra przeznaczonych na taki skład instrumentów. Część repertuaru zarejestrowanego w ramach projektu „Roman Palester”, realizowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie, muzycy przedstawili na koncercie w Galerii Orskiego, dopełniając program utworami Szymanowskiego i Martinu. Palester, uważany za następcę Szymanowskiego, został wymazany z historii muzyki polskiej z powodu swoich przekonań. Tę ciekawą postać „kompozytora wyklętego” w czasach PRL przybliżył w prelekcji Lech Dzierżanowski - koordynator projektu.

Program koncertu rozpoczął się utworami na skrzypce solo z fortepianem i fortepian solo. Na początku zabrzmiał „Taniec polski” z baletu „Pieśń o ziemi” Palestra, w pełnym temperamentu wykonaniu Pawła Zalejskiego i „Pieśń Roksany” z opery „Król Roger” Szymanowskiego, w pięknej interpretacji Moniki Hager-Zalejski. Następnie Jakub Tchorzewski wykonał trzy fortepianowe Preludia z op. 1 Szymanowskiego i trzy Preludia Palestra. O ile dla preludiów istniała płaszczyzna wspólna, o tyle „Taniec o ziemi” korzystniej byłoby zestawić z „Tańcem z Harnasiów” Szymanowskiego - dałoby to okazję do porównania utworów o podobnym charakterze.

Temperatura koncertu wyraźnie wzrosła od duetów skrzypcowych Palestra. Te trzy utwory, bogate pod względem wyrazu i pełne wirtuozerii, zostały po mistrzowsku wykonane przez Duo Viennese. Również sonaty na dwoje skrzypiec i fortepian Bohuslava Martinu i Romana Palestra zostały przyjęte żywiołowo przez publiczność. Mini-przegląd twórczości Palestra w interpretacji Duo Viennese potwierdził słuszność przywrócenia tych utworów do życia koncertowego. Jedyna konkluzja jaka się nasuwa: mistrzowska, spontaniczna gra niezależnie od repertuaru zawsze bezbłędnie rozpoznawana jest przez publiczność - tak było również w tym przypadku. Dwa bisy: Walc i Polka na dwoje skrzypiec i fortepian Dymitra Szostakowicza wzbudziły owacyjny aplauz słuchaczy.

Z dużym zainteresowaniem oczekiwany był recital Tymoteusza Biesa - ostatni z recitali fortepianowych, jakie miały miejsce w Galerii Orskiego podczas tegorocznego, jubileuszowego festiwalu. Przypomnijmy, że w świetnych recitalach wystąpili poprzednio dwaj inni młodzi pianiści polscy – Jakub Kuszlik i Andrzej Wierciński, a także znakomity pianista czeski Ivo Kahanek. Występ Tymoteusza Biesa potwierdził, że polska pianistyka ma się dobrze. 22-letni student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach dał próbkę swego talentu w dwóch cyklach: „Wariacjach Goldbergowskich” Johanna Sebastiana Bacha i Wariacjach b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. „Wariacje Goldbergowskie” to dzieło monumentalne - czas trwania (bez powtórek) wynosi 40 minut. Wielka sztuka utrzymania w napięciu słuchaczy przez tak długi czas powiodła się wykonawcy dzięki nienagannej technice, pozwalającej na pokonywanie z łatwością problemów technicznych, dzięki różnorodności artykulacyjnej i pięknie brzmiącym pianom. Sądząc na podstawie po-koncertowych wypowiedzi, było to dla publiczności wielkie wydarzenie i takież przeżycie. W przeciwieństwie do „Wariacji Goldbergowskich” Bacha, które zostały wykonane po raz pierwszy w 40-letniej historii festiwalu, Wariacje b-moll Szymanowskiego często włączane są do programu artystów występujących w Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego. Ta wirtuozowska, oparta na melodyjnym temacie młodzieńcza kompozycja Szymanowskiego zawsze jest chętnie słuchana - interpretacja utalentowanego pianisty bardzo się podobała! Nie zabrakło bisu, pan Tymoteusz, jak przystało na chopinistę zamknął koncert Mazurkiem B-dur op.17 Fryderyka Chopina.
 
op. (msx)/Karol Bula