AKTUALNOŚCI

Historycznym wagonikiem w podróż na Kasprowy Wierch

 
 
 
 
 
4 sierpnia 2016
 
Historycznym wagonikiem w podróż na Kasprowy Wierch
 
 
W ciągu 30 dni pokonał prawie 2000 km i odwiedził aż pięć miast w całej Polsce.
 
Mieszkańcy Łodzi, Krakowa, Poznania, Warszawy i Sopotu mieli okazję udać się w interaktywną podróż prawdziwym wagonem Polskich Kolei Linowych, który od lat 60. przez prawie 50 lat wwoził turystów i narciarzy na szczyt Kasprowego Wierchu.

Wagonik podróżował po polskich miastach w ramach trwających przez cały rok obchodów 80-lecia PKL. Wnętrze z lat 60. zostało zaadaptowane na centrum multimedialne i wyposażone w stół z animacjami. Dostępne na miejscu gogle wirtualnej rzeczywistości pozwalały odwiedzającym w środku lata przenieść się na zimowy szczyt Kasprowego Wierchu. Przy wagoniku czekali konduktorzy ubrani w historyczne stroje noszone przez obsługę kolei tuż po jej powstaniu. Wydarzeniu towarzyszyła plenerowa wystawa z archiwalnymi zdjęciami przedstawiająca niesamowitą historię pierwszej kolei linowej w Polsce.

- Kolej linowa na Kasprowy Wierch jest symbolem Zakopanego dla ponad połowy Polaków. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że 80 proc. respondentów chciałoby skorzystać z przejażdżki kolejką linową, gdyby tylko mieli taką okazję. Dlatego właśnie w ramach 80-lecia PKL postanowiliśmy stworzyć taką możliwość również tym, którzy nie mogli być w Tatrach. Dosłownie sprowadziliśmy góry i kolej linową na Kasprowy Wierch
do centrów największych polskich miast, by każdy mógł poczuć magię tatrzańskich pejzaży - mówi Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei Linowych S.A.

Budowę pierwszej w Polsce kolei linowej rozpoczęto w 1935 r. Jej pomysłodawcą był Aleksander Bobkowski – ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i jednocześnie minister komunikacji. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu prace przebiegały szybko. Inwestycja została zrealizowana w rekordowo krótkim czasie siedmiu miesięcy. Już 15 marca 1936 r., po 227 dniach budowy, na Kasprowy Wierch dotarł pierwszy wagonik kolei linowej. Koszty jej budowy przekroczyły 3,5 mln  złotych, ale zwróciły się już po trzech latach.

Do 2007 roku kolej linowa na Kasprowy Wierch trasę o długości ponad 4200 m pokonywała w 14 min, z jedną przesiadką na Myślenickich Turniach. Dwa wagoniki kursujące średnio co 20 minut, w ciągu godziny zabierały w jedną stronę 180 osób. Przez 70 lat na szczyt Kasprowego Wierchu wjechało prawie 38 mln turystów.

Po 12 latach starań, Polskie Koleje Linowe otrzymały zgodę na modernizację kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Efektami modernizacji są m.in. zwiększona prędkość, przesuwna platforma służąca do wsiadania na poszczególnych stacjach w miejsce tradycyjnego peronu, komputerowe sterowanie koleją, po dwie zamiast jednej liny nośnej dla każdego wagonu (w sumie 8 lin nośnych) oraz zmiana wnętrz na stacjach. Obecnie techniczna przepustowość kolei linowej na Kasprowy Wierch wynosi 360 osób na godzinę. Jednak w okresie letnim do wagonika jadącego w górę może wejść jedynie 180 pasażerów. PKL zabiegają, by większa przepustowość obowiązywała przez cały rok.


Polskie Koleje Linowe to zakopiańska firma – największy w Polsce operator kolei górskich z 80-letnią tradycją, działający w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach (Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica, Góra Żar). Priorytetem PKL jest rozwój i podnoszenie jakości usług dla narciarzy i turystów. Firma zadeklarowała i planuje przeprowadzenie m.in. wielomilionowych inwestycji na Kasprowym Wierchu i Gubałówce. PKL są największym prywatnym pracodawcą na Podhalu, zatrudniającym ponad 200 osób. Prowadząc działalność zwracają szczególną uwagę na poszanowanie górskiej przyrody.

Tekst i zdjęcie: materiały prasowe PKL

(em)